Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van ericenjose - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van ericenjose - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: José & Eric

31 Juli 2006 | Australië, Sydney

Beste allemaal,

De afgelopen dagen hebben we, zoals jullie waarschijnlijk niet ontgaan is, in Sydney doorgebracht. Wat een stad!! De stad telt ongeveer 4.5 miljoen inwoners en de buitenwijken van Sydney gaan dan ook eindeloos door zodat het een aardige opgave is om je hostel ergens midden in de stad, met alle eenrichtingsstraten, goed te bereiken. (Tom Tom waar was je nou!!) We hebben uiteindelijk een leuk hostel niet ver van het centrum gevonden waar we wonder boven wonder ook nog een straatje verder gratis konden parkeren! (voor de Sydney kenners: Glebe).

Waar moet je beginnen als je zo’n immens grote stad bezoekt! Als echte toeristen (en civielers!) zijn we begonnen bij Circular Quay vanwaar je prachtig uitzicht hebt over het alom bekende Opera House en de Harbour bridge. Alhoewel deze veelvuldig op TV voorbij komen, als uithangbord voor Sydney, geeft het een zeer bijzonder en bevoorrecht gevoel om daadwerkelijk over Circular Quay te mogen struinen met deze gebouwen op de voorgrond.
Iets verder liggen de Royal Botanic Gardens, wat eveneens heerlijk is om door heen te wandelen. Naast de vele waterpartijen en exotische vogelsoorten huizen er namelijk ook massaal vleermuizen. Darling Harbour is eveneens een prachtige haven met mooie uitzichten over het water en de hoogbouw in het centrum. De sfeer is er heerlijk. We zijn in het weekend ook nog naar the Rocks gegaan, een markt met vele kraampjes met sierraden, schilderijen, speelgoed, linnen, prullaria, eten enzo, in het oudste gedeelte van de stad, erg leuk en sfeervol. Uren en uren hebben we gestruind door de straten van Sydney, genietend van het prachtige winterse zonnetje en een zeer behaaglijke 20 graden (zullen jullie na de hittegolf van de afgelopen weken wel jaloers op zijn!).

Om de auto maar te laten voor wat hij was hebben we besloten eens de echte toerist uit te hangen door een busexcursie naar de Blue Mountains te boeken. Het was echter niet alleen de Mountains, maar ook nog menig attractie op de weg ernaar toe. We hadden ongeveer 15 stops in 10 uur, echt bus in bus uit dus, echt toerist dus. Gewapend met een camera, vechtend voor de beste plek aan het raam of de dichtste zitplaats bij de deur om met nog tig anderen tegelijk door de deur naar buiten te rennen, om daar nog eens honderd anderen te ontmoeten, en allemaal, het liefst met honderd flitsen tegelijk, van die ene berg of uitzicht het mooiste shot te maken om vervolgens, geheel verblind, weer terug te keren naar de bus om weer verder te rijden naar het volgende hoogtepunt. Echt een aanrader dus! Al met al was het een prima excursie en hebben we veel van de Blue Mountains gezien al vonden we, na bijna alle inheemse diersoorten in het wild te hebben beleefd, het dierenpark met opgehokte skippies, koala’s, pinguïns en exotische vogels wel erg zielig (we hebben dan ook geen koala’s geknuffeld, waarmee geadverteerd werd, want het was echt zielig hoe die beestjes in een park waren gezet!). Eveneens zijn de Blue Mountains zeer de moeite waard om doorheen wandelen en hadden we daar, op eigen gelegenheid, meer tijd voor uitgetrokken. We hebben wel in de Mountains in het steilste treintje ter wereld gezeten en met een kabelbaan weer omhoog, over de prachtige bossen. De afsluiting van de excursie was een boottocht over de rivier terug naar het centrum en die was bij schemering echt super. Bij ondergaande zon en rode lucht vaar je de prachtig verlichte skyline, de Harbour Bridge en het Opera House tegemoet, echt heel gaaf!

Een ware attractie voor de echte visliefhebber (alleen daarvoor zou mijn moeder al naar Sydney moeten vliegen) is de vismarkt. Dagelijks worden hier massa’s vissoorten, schelp- en schaaldieren aangevoerd om voor je ogen gefileerd en bereid te worden. Aangezien José graag kreeft wilde eten, was dit de ideale plek. Gesmuld hebben we van een vers bereide kreeft (elk één nog wel) voor een bedrag waar je ze in Nederland waarschijnlijk niet voor krijgt.

Aangezien het nog steeds walvisseizoen is, hebben we ook een middag uitgetrokken om per boot deze dieren eens van dichtbij te bekijken. Een erg leuke bezigheid aangezien je om te beginnen door de hele haven van Sydney naar open water vaart. Uiteindelijk hebben we de walvissen daadwerkelijk van redelijk dichtbij mogen aanschouwen, maar alleen het ademen en de ruggen, die mooi boven het water opbolden. Het was vooral een lekkere boottocht in een heerlijk zonnetje aan strakblauwe hemel (jaja, klinkt ideaal, maar dat was het ook, tot je misselijk wordt (Jose met haar zeebenen!), maar het is goed gekomen en we zijn door het leuke Darling Harbour weer huiswaarts gekeerd.

Tenslotte zijn we ook nog met de bus naar Bondi gegaan, een leuke wijk met een prachtig strand, Bondi Beach, aan de Pacific (Myr, wat moet jij hiervan genoten hebben toen je hier zat, echt super!). Het water heeft echt een ongelooflijk blauwe kleur en de kust is afwisselend rotsachtig of een mooi wit strand. Van Bondi kun je naar een paar baaien verder lopen, via de strandjes en over de rotskust en dat hebben we dan ook in wederom een heerlijk zonnetje gedaan. Op sommige plekken lijkt het leven echt zorgeloos…….al was het wel wat druk.

Al met al hebben we in de afgelopen vijf dagen een goede indruk van de stad gekregen en zijn we erg onder de indruk. Myr, antwoord op je vraag Melbourne of Sydney, dan is het toch Sydney, al is Melbourne ook bijzonder en zeker een stuk rustiger. Maar Sydney heeft duidelijk een eigen cultuurtje binnen dit land, en dat maakt het na een paar dagen ook wel weer fijn om verder te gaan, terug naar de weidsheid en de natuur en de rust. Maar daarover later weer meer….

Groeten Eric en Jose

• 31 Juli 2006 - 10:06

Myrna:

Wat leuk om te lezen! Nu kan ik me tenminste precies voorstellen waar jullie gelopen hebben en wat jullie gezien hebben! De flying dogs in de botanische tuin, the Rocks en natuurlijk Bondi! Hyde Park was ook een favoriete plek van mij. En Paddington. Die weg langs de rotsen van Bondi naar Bronte (en verder nog naar Coogee als ik me goed herinner), dat is echt super! Dat zijn nog eens echte golven daar hè? Als je van Bondi Beach oversteekt bij het drukke kruispunt en trecht naar boven loopt en op het laatst even naar rechts, dan kwam je bij het huis van de McGregor's uit: super plek dus daar! Het komt weer helemaal terug... Ben nu wel een beetje jaloers en heimwee-erig!! Ik ben trouwens niet in de steepest railway geweest in de Bleu Moutains (José, dat je dat durfde?!). Ik dacht wel dat Sydney beter zou bevallen dan Melbourne (al kan ik niet vergelijken). Sydney is een miljoenenstad en dat merk je, maar toch heeft het iets relaxs. Dat zullen jullie vast wel gemerkt hebben.
    Hier gaat alles prima. Heb nu ook vakantie (eindelijk) en natuurlijk is dan de hittegolf voorbij... Vanavond komen mijn vader en Maarten hier naartoe, want morgenvroeg gaan we mijn moeder van Schiphol afhalen. Zij heeft een super tijd gehad in Zuid Afrika!
    Hoop jullie snel weer te lezen, XX Myrna

• 31 Juli 2006 - 12:28

Peter:

Erg leuk om de blue mountains en Bondi beach weer te zien!

• 01 Augustus 2006 - 15:10

Annemieke:

Wat fijn om eindelijk te weten waar jullie zijn!

Blijkt maar weer dat we niet altijd kunnen leunen op de techniek..

Een "ouderwetse" email levert soms iets meer informatie op..hahah maakt helemaal niet uit, want ik ga met terugwerkende kracht jullie reisverslag lezen!

Geniet lekker!!! Hier gaat alles goed, en Jo ik heb nog een mailtje gestuurd naar je eigen mail!

Veel plezier xxx miek

• 01 Augustus 2006 - 15:16

Maarten Vossen:

Hallo José en Eric,

Zo te zien hebben jullie het wel naar je zin. Ik wilde je in ieder geval nog hartelijk bedanken voor de (geslaagd-)kaart. Geniet er nog van!

• 04 Augustus 2006 - 10:47

Anne Köiter:

Ik wil José en Erik op de foto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!